من یک جنگاور هستم؛ این بدان معنی نیست که هر روز به دنبال جنگیدن و کسب پیروزی هستم بلکه در ذهن خود هر روز در نبرد با باورهای کهنه و رنگ و رو باخته و عدم تغییر هستم. من روح یک سامورایی را دارم».
آیین آرامش
مطالعه برخی کتب پیرامون ساموراییها نشان‌گر وجود یک ویژگی مشترک و اعجاب انگیز میان این سلحشوران افسانه ای است؛ خصلتی که نه به جنگاوری و شمشیر مرتبط است و نه در استراتژی خلاصه میشود، بلکه شاید نقطه مقابل آن باشد:
«بزرگ جنگجویان تاریخ چه عاملی را بعنوان کلید موفقیت و اراده پولادین و تزلزل‌ناپذیرشان برمیشمارند؟ آرام بودن.»
و ساموراییها 500 سال بود که پیرو همین آیین و مسلک بودند؛ آیین آرامش:
•«اگر جنگاوری بتواند ذهن خود را رام کند و آشوب افکار دیگران را بخواباند، این والاترین هنرهای جنگی است». شیبا یوشیماسا (1349-1410)
•«هرآنگاه که بتوانی بر روان خود چیره شوی، بر هزاران دل ناگرانی غلبه خواهی کرد، و طعم رهایی را خواهی چشید. اما اگر روانت مهار تو را در دست گیرد، زیر دلشوره ها دفن خواهی شد و آنگاه نخواهی توانست سر بر آوری. ذهنت را بدست آر، با قاطعیت از آن حفاظت کن و اجازه نده افکار سرکش بر ذهن تو پیروز گردد». سوزوکی شوسان (1579-1655)
•«یک نجیب زاده بیهودگی و پوچی را با جدیت، وقار و متانت خود می‌پوشاند، یک روح تمام و عیار بی‌نقص، خلق و خوی باوقار و ذهنی بی‌آلایش و آرام از اهم خصلتهای نجیب‌زادگان است». کایبارا اکن (1630-1714)
•«ذهن تزلزل‌ناپذیر برترین سلاح یک سامورایی است». آداچی ماساهیرو (1780-1800)

منبع : صفحه رسمی شیهان اشرفی